A FONS | Una dècada del tràgic accident aeri de Germanwings

A FONS | Una dècada del tràgic accident aeri de Germanwings
Laia Martínez | ACN (Norma Vidal, Nazaret Romero)
24/03/2025 - 08:35

Notícia dels informatius del 24 de març de 2025

Badalona - Avui, 24 de març, es compleix una dècada del tràgic accident aeri de Germanwings. L'avió es va estavellar als Alps francesos a les 10.41 h. Entre les víctimes hi havia dos veïns de Badalona i un altre de Tiana. 10 anys després, els familiars continuen reclamant un enduriment dels controls sobre els pilots i una reforma legislativa a escala europea per evitar que es repeteixi una desgràcia com aquesta.

La ruta anava de Barcelona a Düsseldorf, amb 150 persones a bord, entre passatgers i tripulació. Entre ells, dos badalonins que residien als barris de Nova Lloreda i Sant Crist, treballadors de l'empresa de moda Smash!, amb seu a Badalona, i un veí de Tiana. L'aeronau es va precipitar prop de la localitat de la Barceloneta de Provença, sense supervivents.

MAPA GERMANWINGS AVIO
Font: ACN

Era un recorregut habitual i, sense la informació de les caixes negres, tot eren especulacions. El 25 de març del 2015, entrevistàvem al pilot badaloní Jordi Quintana.

Fins que no estiguin les caixes negres és impossible saber què ha passat

Jordi Quintana | Arxiu, 25 de març del 2015

La investigació va revelar que el copilot, Andreas Lubitz, de 28 anys, va provocar l'accident de l'aeronau, després de tancar-se sol a la cabina i desbloquejar el pilot automàtic. En aquell moment, estava de baixa i en tractament psicològic, circumstàncies que havia ocultat a la companyia.

10 anys després, continuen els reclams dels familiars: evitar que tornin a passat fets similars

Les famílies de les víctimes reconeixen alguns avenços en aquests 10 anys, tot i que, diuen, encara hi ha camí per recórrer i calen més mesures. Lourdes Bonet, presidenta de l'Associació Afectats pel Vol GWI 9525, insisteix en la necessitat d'un canvi legislatiu a la UE perquè les aerolínies tinguin accés a les baixes mèdiques dels treballadors, sense vulnerar la seva privacitat.

De fet, a Espanya es va aprovar la reforma el 2022 perquè les baixes mèdiques es comuniquin de forma telemàtica, un sistema, per tant, que garantiria que les companyies de vol a nivell europeu coneguin la situació de la seva plantilla, sense vulnerar la seva privacitat.

“Si l'aerolínia hagués sabut que Andreas Lubitz estava de baixa, ja només per això no l'hauria deixat anar a treballar”. Per aconseguir aquest canvi, demanen el suport del govern espanyol.

Totes les recomanacions són de lògica i necessàries

Lourdes Bonet, presidenta de l'Associació d'Afectats

D'altra banda, Bonet lamenta la manca d'equitat en les indemnitzacions, que van variar segons factors, com la compra del bitllet o si el passatger viatjava per qüestions laborals. Avui dia, explica, encara és difícil arribar a un consens amb les asseguradores.

Commemoració de l'efemèride

En el marc del 24 de març, l'Associació d'Afectats ha commemorat aquest diumenge el desè aniversari del sinistre amb un minut de silenci i una ofrena floral a la T2 de l'Aeroport del Prat. Enguany, a més, amb la presència del president de la Generalitat, Salvador Illa, el president del Parlament, Josep Rull, i Artur Mas, president de la Generalitat en el moment de l'accident.

b03ea207-3233-4471-82b3-1bb93e7e6b1c
Acte commemoratiu, diumenge | ACN

Alguns familiars i amics han viatjat fins al cementiri de Le Vernet, França, per l'acte commemoratiu de caràcter privat que tindrà lloc aquest matí, a partir de les 10.41 h.

De cara al 6 d'abril, l'organització celebrarà un homenatge a Montserrat, amb la inauguració d'una placa commemorativa al camí de Sant Miquel en record a les víctimes. Un nou espai més pròxim a casa que el monument que es va erigir a Le Vernet, proper al lloc del sinistre.

No es tracta de tancar un cicle perquè és com una ferida que pot curar-se, però sempre queda una cicatriu que t'acompanya tota la vida