Badalona - Aquest 28 d'octubre se celebren els 175 anys de la línia de tren entre Barcelona i Mataró —la que va ser la primera via de tren de la península Ibèrica.
La locomotora de vapor que va inaugurar la primera línia de ferrocarril de la península es va posar en marxa el 28 d'octubre de 1848, i va recórrer els 30 quilòmetres que separen Barcelona de Mataró. Coneguda com “la Mataró”, la locomotora va ser promoguda pel mataroní Miquel Biada i elaborada amb tecnologia anglesa. Pel maquinista badaloní Carlos Nieto, l'actual R1 és una línia històrica que està marcada per la proximitat del mar. Un fet que la converteix en una de les més paisatgístiques, però que, admet Nieto, també en una preocupació de cara la seva continuïtat en futur pròxim: “no durarà 175 anys més en aquest traçat”.
Malgrat que la posada en marxa del tren és recordada com una fita històrica i tecnològica, en aquells temps no tothom pensava el mateix. Per celebrar el seu aniversari, el Museu de Badalona ha compartit les fotografies que conserva del tren, però també ha recordat que els pescadors badalonins s'hi van oposar —fins al punt de llançar pedres als trens perquè el consideraven un perill, especialment quan hi havia temporals marítims.
Fos a millor o a pitjor, el que està clar és que l'arribada del tren va accelerar una transformació de Badalona i va marcar durant molts anys el creixement d'una ciutat obrera i industrial. “Un canvi de paradigma”, tal com ha apuntat al BDN 360º Antonio Carmona, portaveu de Renfe.
La mateixa línia de tren continua marcant la vida diària de molts badalonins i connectant el Maresme amb Barcelona. Concretament, segons ADIF, actualment hi passen fins a cent mil passatgers cada dia.