Badalona - Cues a les parades de bus de Badalona a causa de la vaga decretada pels conductors d'autobusos urbans i interurbans. El que passa a la nostra ciutat és només un exemple del que succeeix en altres municipis, ja que avui és dia de vaga a tot Catalunya anar o tornar de la feina o l'escola és més complicat de l'habitual si això es fa en autobús. Els serveis mínims establerts són d'un 20% mentre que en hores punta d'un 40%. De bon matí, de dos quarts de set i fins a dos quarts de deu ja ha estat així.
L'aturada ha ocasionat cues a les estacions, on algunes línies s'han fet esperar fins a una hora, segons els viatgers. De resultes de la vaga, els usuaris del metro a Barcelona han pujat un 6%. Els serveis mínims en el cas dels busos de transport escolar i els de persones amb discapacitat, són d'un 85%.
L'accidentalitat entre conductors majors de 55 s'incrementa, segons CCOO
Al centre de Barcelona, unes 800 persones, segons els sindicats Comissions Obreres i UGT, s'han manifestat aquest matí per reclamar la jubilació anticipada dels conductors als seixanta anys. Per Comissions, la vaga és més una qüestió de salut que de sous i ha posat dades a la mortalitat de conductors majors de cinquanta-cinc anys. UGT ha criticat l'actitud de la patronal i espera que després de la vaga accedeixi a seure i negociar amb els sindicats.
El seguiment de la vaga està tenint un seguiment d'un 85% a tot Catalunya segons dades facilitades per UGT. Una jornada convocada pels sindicats per aconseguir el reconeixement del coeficient reductor, una mesura que facilita la jubilació anticipada, ja vigent en d'altres sectors com el ferroviari. Des de la secció sindical d'UGT a Tusgsal qualifiquen la convocatòria «d'altament positiva» i esperen arribar a un acord amb la patronal aviat.
El coeficient reductor consisteix en poder sol·licitar la jubilació en funció dels anys treballats. Per exemple, si un conductor es vol jubilar als 60 anys, tal i com demanen els professionals del sector, s'haurien d'haver cotitzat uns 35 o 40 anys. Els treballadors asseguren que no es tracta de cap caprici i que la mesura pretén reduir l'accidentalitat en una professió que qualifiquen «de risc». Juan Guerrero és membre de la secció sindical d'UGT a Tusgsal.
Segons Guerrero, actualment entre un 35 i 40% dels treballadors tenen edats compreses entre els 48 i els 58 anys. A més, apunta que se senten discriminats perquè ja fa temps que els conductors de Renfe, per exemple, tenen garantit aquest coeficient reductor. Recordem que dijous passat es va desconvocar la vaga de transportistes de mercaderies però la patronal de transport de viatgers no ha arribat, de moment, a cap acord amb els sindicats. D'aquesta manera, doncs, les negociacions segueixen sobre la taula. Si ambdues parts no arriben a cap entesa, hi ha previstes més aturades; els dies 11, 28 i 29 de novembre i el 5, 9 i 23 de desembre. A partir d'aquesta data, s'iniciaria una vaga de caràcter indefinit. Tot i així, Guerrero es mostra convençut que la situació es resoldrà abans.