Badalona - Més de la meitat de les incidències a la xarxa ferroviària espanyola en els últims cinc anys alienes a Renfe o Adif s'han produït a Catalunya. Després del robatori de coure a Montcada Bifurcació aquest diumenge, que va provocar el caos a Rodalies, el Ministeri de Transports ha considerat les dades «anormalment elevades». En una roda de premsa, l'executiu espanyol també ha avançat que posarà els fets en mans de la justícia perquè s'obri una investigació. Reparar l'avaria costarà uns 15 milions d'euros.
Entre el 2019 i el març de 2024 es van registrar un total d'11.151 actes vandàlics amb afectació a la circulació de trens arreu d'Espanya. D'aquests, un 52% van tenir lloc a Catalunya i gairebé un terç, un 32,5%, a Barcelona. Dit d'una altra manera, a Catalunya, de mitjana, hi ha prop de tres incidències intencionades al dia. El ministre de Transports, Óscar Puente, ha considerat que aquesta situació «no se soluciona amb el traspàs de Rodalies» i ha recordat que el vandalisme és competència de la policia. Puente ha remarcat que si es rebaixés el nombre d'incidents no atribuïbles a Renfe i Adif a Catalunya, el servei seria «molt millor».
El ministre no ha volgut entrar en si els fets que van tenir lloc ahir responen a un robatori o a un acte de sabotatge. Sí que ha assenyalat, però, que el material robat, quaranta metres de cable de coure, «té un valor escàs al mercat negre». Tal com ja s'havia apuntat, Puente ha confirmat que es trigarà uns dos mesos a restablir la normalitat i ha lamentat que «el més greu», ha dit, són les conseqüències que aquest fet tindrà sobre els usuaris.