
Catalunya - Des de l'1 de gener de 2025, 127 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes en 119 accidents, 12 més que l'any passat. La darrera, un motorista de 39 anys veí de Badalona, que ha mort aquest dissabte en un accident a la C-1415B, a Canovelles. D'aquestes, 40 víctimes mortals són motoristes, 12 vianants i cinc ciclistes. A més, segons dades del Servei Català de Trànsit, des de principi d'any 757 persones han resultat ferides en accidents greus i mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya.
La franja més colpejada pels accidents és la dels 25 als 34 anys, amb 27 morts aquest 2025. Creixen també els sinistres amb patinet elèctric: aquest any hi ha hagut dos morts i 897 accidents a Catalunya, 60 dels quals a Badalona. En el Dia Mundial de Memòria de les Víctimes d'Accidents de Trànsit, posem el focus en aquesta xacra que continua deixant seqüeles profundes.
Badalona compta amb un actor clau en pal·liar les conseqüències d'aquests sinistres: l'Institut Guttmann, centre de referència en neurorehabilitació. Només en els darrers cinc anys, 344 persones hi han ingressat després d'un accident de cotxe i 275 més per accidents de moto. Totes elles amb afeccions neurològiques severes. Els ingressos per accidents amb patinet han arribat enguany a sis, tot i que eren pràcticament inexistents fa 5 anys. Tot i la duresa de les xifres d'afectats pels accidents, l'institut Guttman també ha aportat dades positives aquest 2025, quan hem conegut que les lesions medul·lars infantils s'han reduït un 80% en dues dècades gràcies a la prevenció i la seguretat viària. En aquest sentit, el Servei Català de Trànsit destaca que els radars fixos han contribuït a reduir un 30% els accidents amb ferits i un 20% els sinistres greus.