Badalona - Els centres educatius reclamen més recursos per atendre els alumnes que arriben durant el curs, l'anomenada matrícula viva. A Badalona, l'Institut Enric Borràs de la Salut ja ha acollit prop d'una vintena d'estudiants des de l'inici de curs. Alumnes que han de ser atesos sense un increment de la plantilla. La situació, expliquen, es repeteix any rere any.
La Sofia Flores va arribar a Badalona a l'abril de 2022 d'Hondures i durant 1 any va estar a l'aula d'acollida aprenent la llengua. 'Va ser una situació molt difícil, sobretot per la llengua' afirma la Sofia amb un català perfecte. Avui, acompanya al Jackson Santos de Fàtima, un jove brasiler que és a l'Institut Enric Borràs des del mes febrer. 'Tots els companys han estat molt comprensius amb mi' explica.
Tant la Sofia com el Jackson formen part dels 1.500 alumnes que arriben a la meitat de curs cada mes a 1r de l'ESO. Entre primària i secundària, ho fan 9 mil estudiants al mes, prop de 75 mil durant tot un curs escolar, un fenomen, el de la matrícula viva, que no és nou. Els centres educatius alerten de manca de recursos per atendre aquests infants i joves que, moltes vegades, venen de fora de l'estat espanyol, sense conèixer cap de les llengües oficials. És a l'aula d'acollida on les aprenen. A l'Enric Borràs, aquesta aula va començar el curs amb 20 alumnes i, avui dia, ja en són prop de quaranta. 'Tenim els mateixos recusos ara, amb el doble d'alumnes, que al principi de curs, una professora i mitja' explica l'Anna Pasqual que és la coordinadora pedagògica de l'institut, que afegeix que 'això suposa un esforç per part dels professorats, perquè si parlem de 40 alumnes, parlem de 40 nivells lingüístics diferents'.
Segons ha anunciat Educació, la Generalitat tindrà en compte els històrics de la matrícula viva a l'hora de planificar el curs. 'De moment, amb la matriculació ja en marxa, no hem rebut cap indicació de com fer-ho', assegura Pasqual. Demanen flexibilitat, 'una de les solucions seria que els centres que rebem molta matrícula viva no omplíssim del tot a la matrículació'. 'Estem parlant de persones, no de números' es queixa la coordinadora pedagògica d'aquest institut del barri de la Salut.
Pasqual alerta de la complexitat d'atendre els alumnes que arriben durant el curs en una aula ordinària. Manquen integradors socials, psicopedagogs i professors per garantir l'èxit educatiu del menor.