
Mercat Maignon, Badalona - La peixateria Begonya, ubicada al Mercat Maignon, atribueix la baixada del consum de peix fresc a la pressió fiscal sobre el sector o a les mesures europees que limiten les captures.
Segons un nou informe de l'Institut de Ciències del Mar, en col·laboració amb el Gremi de Peixaters de Catalunya, aquest consum s'ha vist reduït fins a un 40% en només 15 anys al territori català. D'altra banda, el volum pescat no arriba ni al 25% del total consumit, mentre que la resta prové d'altres zones o països.
Aquest contundent canvi en els hàbits de consum té conseqüències a escala ambiental, laboral, econòmica i nutricional. Entre els col·lectius afectats, hi ha les peixateries tradicionals.
La Begonya Sotos Pasqual és peixatera des de fa 30 anys. Assegura que el sistema ho posa complicat, però defensa que encara hi ha una forta cultura de la dieta mediterrània. Malgrat això, adverteix que cada cop és més difícil aconseguir producte fresc i de qualitat. 'Ara s'ha reduït a 25 kg per persona i any', adverteix Begonya. La reducció, diu, és molt destacada i hi ha diversos motius 'principalment és l'econòmic, perquè el cost del peix cada cop és més elevat'.

El descens del consum es nota en la quantitat, però també en la tipologia de peix que es compra. Mentre alguns clients prefereixen comprar rap o llobarro, com les seves opcions habituals, queden en un segon pla altres de tradicionals com la sardina o la tonyina. El preu i el temps d'elaboració són factors decisius.

Als mercats, la major part de la clientela supera els 60 anys. Tot i això, des de la peixateria Begonya destaquen que atenen entre un 20 i un 25% de gent jove. Això sí, aquest públic aposta per la compra online, un canal que la peixateria ha adoptat per adaptar-se als nous hàbits de consum.