La Generalitat ampliarà l'R1 fins a Cerdanyola Universitat

La Generalitat ampliarà l'R1 fins a Cerdanyola Universitat
Judit Larios / ACN
25/03/2025 - 21:42

Badalona - La Generalitat ampliarà l'R1 de Rodalies fins a l'estació de Cerdanyola Universitat. Ho ha dit la consellera de Territori, Sílvia Paneque, en el ple sobre Rodalies al Parlament aquesta tarda, sense donar-ne més detalls. Durant la sessió, el Govern ha desgranat la seva estratègia per millorar el servei de Rodalies, que ha admès que no funciona al nivell que hauria de fer-ho.

La consellera ha reconegut que les incidències s'han multiplicat per 2,5 en els últims anys. Per això, ha assenyalat que les queixes dels usuaris són 'comprensibles' i estan justificades. Així, durant aquest 2025, el Govern impulsarà una estratègia ferroviària per a 'les properes dècades'.

Alhora, l'executiu català considera que el traspàs de Rodalies ha de ser un 'impuls definitiu' per a la millora del servei. Segons ha defensat el president de la Generalitat, Salvador Illa, permetrà una gestió més eficaç 'des de la proximitat'.

Els 'punts crítics' del servei

El perllongament de la línia R1 fins a la Universitat Autònoma de Barcelona és una de les mesures que el Govern durà a terme dins de la seva estratègia d'inversió a Rodalies. Paneque ha detallat els 'punts crítics' que expliquen el mal funcionament del servei ferroviari.

En destaca la manca de combois i de tallers de manteniment, una deficiència que es vol revertir amb la incorporació de 110 nous trens a partir del 2026. 'El nombre de trens disponibles en aquests moments és absolutament insuficient i alhora tenim molts combois inutilitzats', ha admès la consellera. I és que, segons ha explicat, el 24% del material rodant de Rodalies està inoperatiu actualment. Aquesta falta de material, ha lamentat, impedeix que es pugui oferir un servei amb composicions dobles.

Paneque també s'ha referit a la capacitat insuficient dels dos túnels que travessen Barcelona, el de Passeig de Gràcia i el de Plaça Catalunya, que es preveu ampliar, i els trams saturats per vies úniques a l'espera de ser desdoblats. L'augment de l'incivisme i la 'descoordinació' a l'hora de facilitar informació sobre les incidències, que hauria de permetre els usuaris a buscar alternatives, són altres dels punts citats.

També la falta de personal de conducció i del personal ferroviari als tallers, així com la manca de manteniment als ascensors i escales mecàniques. A banda, ha destacat les 'incidències sobrevingudes' per problemes en els sistemes de senyalització i circuits de via, entre d'altres, per manca de manteniment.

L'oposició demana exigir responsabilitats

Bona part dels grups de l'oposició han coincidit a demanar reprovacions i peticions de dimissió en les propostes de resolució en el marc del debat. Junts, ERC i la CUP han criticat la gestió de Paneque. Però republicans i juntaires també han assenyalat els responsables de Renfe i Adif, mentre el PPC ha apuntat contra el ministre de Transports, Óscar Puente. Els partits també han plantejat allargar els abonaments gratuïts de tren, 'accelerar el traspàs' a la Generalitat o monitorar les incidències diàries en el servei.