Badalona - L'artista visual canària establerta a Badalona Hiurma Delgado torna a formar part, per segon any consecutiu, del Catàleg Iberoamerica Ilustra. Amb la sèrie 'Los que siempre querían más' apropa la història d'un poble desaparegut de Tenerife. Delgado és una dels 44 artistes seleccionats d'entre els 682 que s'han presentat en la convocatòria d'enguany.
La il·lustradora es va graduar el 2023 a La Massana i des d'aleshores el seu art no té aturador. L'any passat la seva proposta 'Donde las vacas vuelan' ja va ser seleccionada per a aquesta prestigiosa publicació, i enguany, repeteix. I ho fa amb una temàtica que sempre havia volgut tractar. L'obra parla de Cho Vito, un poblet de pescadors de Tenerife que es va enderrocar per complet i que va obligar els seus habitants a marxar. Amb el seu treball, Delgado vol representar l'avarícia de forma visual.
Es tracta d'una sèrie de quatre il·lustracions elaborada amb pintures a l'oli i grafit que, fidel al seu art, defuig de la perfecció. L'obra no mostra cap referència al poble de Tenerife. Delgado s'ha inspirat en la història de Cho Vito, tot i que de fet, podria ser la història de molts altres municipis del país que s'han vist ofegats per l'especulació urbanística.
1.- 'Las manos largas'
En la primera, titulada 'Las manos largas', podem veure dos homes especulant amb les cases guardant-les en un pot de vidre. Tal com indica el nom, els dos polítics tenen els braços i les mans llargues, un fet que els permet especular. El fons degradat groc contrasta amb el taronja dels seus rostres, un dels quals, inspirat en Luis Bárcenas.
2.- 'Las manos cortas'
En la segona proposta 'Las manos cortas', un dels polítics s'emporta els habitatges per afegir-los a la seva col·lecció privada. Amb els braços llargs, pot sostenir el sac ple, mentre que els seus habitants, amb els braços curts perquè no s'hi poden confrontar, ploren i es lamenten en un racó.
3.- 'El viaje obligado'
En la tercera, 'El viaje obligado', els habitants fugen del planeta Terra, i ho fan lligant coets a les cases. De nou, el llenç queda impregnat de groc, taronja i vermell. En el rostre del personatge principal s'intueix que aquesta fugida forçada és a contracor. I és que a ningú li agrada deixar enrere la seva llar.
4.- '¿Aquí no llegan las manos largas?'
En la darrera, '¿Aquí no llegan las manos largas?', els vilatans s'instal·len a les estrelles, on la cobdícia no hi arriba. Els especuladors queden lligats de mans i braços perquè aquí no poden actuar. Una làmina on es percep la imperfecció tan buscada per l'artista, amb un cel farcit de pinzellades heterogènies.
Enguany, Hiurma Delgado ha decidit presentar-se a menys convocatòries per treballar amb més detall les seves propostes. Entre les següents cites al calendari, una de ben especial i complexa alhora: la Fira del Llibre Infantil i Juvenil de Bolonya. La il·lustradora assegura que és una 'espineta clavada' pel nivell i exigència que requereix. Tot i que ja s'hi ha presentat amb anterioritat i no hi ha hagut sort, ara per ara desisteix a tirar la tovallola i continuarà intentant exposar en aquesta mostra italiana.
On sí que ha trobat sort és en la Revista Branca. Aquesta publicació, que ja ha comptat amb il·lustracions de Delgado, ha tornat a confiar en el seu art. La següent edició, que es presentarà a la Llibreria Finestres el 30 de setembre, tindrà un projecte seu.
Delgado també s'ha presentat al certamen xinès Hiii Ilustration, que pretén descobrir nous talents i obres gràfiques. En aquesta ocasió, l'artista ha participat amb la sèrie 'Donde las vacas vuelan', escollida al Catàleg Iberoamericà Il·lustra 2024. De moment l'obra ha entrat en la fase de preselecció. D'aquesta manera les vaques hauran volat des de les Illes Shetland, situades al sud-oest de Noruega i Gran Bretanya, fins a la Xina.