
Badalona - Aquest 20 de novembre es commemoren 50 anys de la mort del dictador Francisco Franco. Mig segle després, pels centres educatius continua sent un repte com explicar la dictadura. Sobretot en un moment on els missatges d'odi i d'enaltiment del franquisme estan a l'ordre del dia a les xarxes socials i moltes vegades suposen el primer contacte de les noves generacions amb aquesta etapa.
A mesura que s'apropava aquesta data els nois i noies de 4t d'ESO de l'Institut Júlia Minguell començaven a fer preguntes a classe. Qui era Franco? Què significa una dictadura? I com era la vida fa 50 anys? Preguntes sobre alguns comentaris que han anat sentint. Arran d'aquestes preguntes, des de la classe d'història van decidir aturar el temari per tractar aquest tema i solucionar els dubtes abans de l'efemèride.
Els alumnes han escoltat a parlar sobre Franco a través de la família o amb alguns comentaris per xarxes socials. Però on han après més i han posat context és a l'escola.
I es que tal i com explica la seva professora d'història, la Verònica Mateos, el més important és donar context a allò que van escoltant i fer-los entendre aquells conceptes que no entenen. Mateos també posa en valor que les classes són un moment més pausat per entendre i comprendre millor tot allò que veuen a travès del mòbil. On moltes vegades tenen molts estímuls i costa molt interioritzar les informacions que reben.