Badalona - El Sindicat del taxi de Catalunya (STAC) valora positivament la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre la regulació de les llicències dels vehicles de transport amb conductor, ja que donarà, diuen, més poder i suport a la Generalitat i sobretot als ajuntaments, per poder limitar aquestes llicències, entre d'altres, per raons de trànsit i mediambientals. I és que la sentència del tribunal europeu considera que la norma que fixa les llicències als VTC a Barcelona és contrària al dret europeu. En concret, dicta que no es pot posar un topall als permisos VTC només per garantir la viabilitat econòmica dels taxis. Lluís Berbel, president del sindicat del taxi de Catalunya afirma que des de l'any 2009, quan es van alliberar les llicències VTC fins ara, han estat lluitant perquè aquests serveis estiguin totalment diferenciats. Afirma que les VTC es van crear com un servei complementari al taxi, per un servei de luxe i el taxi és el que havia de fer el transport normal. Aquesta diferenciació, que era palesa en el tipus de vehicle, de servei i de tarifes, ha de continuar, diu, perquè no té sentit que les VTC s'intentin equiparar amb els taxis.
A l'àrea metropolitana hi ha 10.500 llicències de taxi i prop d'unes 400 VTC registrades que puguin fer serveis urbans. Els VTC no tenen obligació de servei, el taxi sí. Els taxistes tenen una sèrie de condicions per poder exercir com disposar de llicència, formació, etc, que els VTC no tenen. Apliquen per exemple unes tarifes variables en funció de la demanda, el taxi, en canvi, les té fixes de gener a desembre. Hi ha una competència deslleial, diu el president del sindicat del taxi, i al final el perjudicat és l'usuari.
Ara bé, el tribunal obre la porta a poder exigir una autorització addicional, una segona llicència si és necessari, per a la bona gestió del transport i sempre que sigui amb criteris objectius i sense arbitrarietats. El sindicat la valora positivament, ja que diuen, es podran limitar aquestes llicències per raons de trànsit i mediambientals.
Berbel afirma que al territori català ja ens hem avançat a aquesta situació, perquè ara per fer serveis urbans s'han de complir una sèrie de requisits com per exemple, la mida que han de tenir els vehicles perquè siguin VTC, que és de 4,90 metres. A més remarca també que Catalunya té una situació diferenciada de la resta de comunitats autònomes com Madrid o Andalusia, que apliquen la llibertat absoluta de VTC. Aquí els diferents governs afirma, han donat suport al sector del taxi. Afirma que la sentència li donarà més poder i suport als ajuntaments per dur a terme la regulació de llicències VTC amb un criteri objectiu.
Des d'Élite Taxi han fet una crida als taxistes per mobilitzar-se dimecres que ve per reclamar que la Llei d'Ordenació de Transports Terrestres asseguri la protecció del sector de fora d'àrees com l'AMB. El sindicat no s'hi sumarà, ja que creu que la normativa existent avui dia, permet fer els serveis interurbans als VTC.