Servei Odontològic per a Pacients Socials, 25 anys garantint l'accés a la salut bucodental dels col·lectius més vulnerables

Servei Odontològic per a Pacients Socials, 25 anys garantint l'accés a la salut bucodental dels col·lectius més vulnerables
Anna García de Albéniz
02/11/2023 - 13:38

Fundació Acollida i Esperança, Badalona - El Servei Odontològic per a Pacients Socials impulsat per la Fundació Acollida i Esperança està d'aniversari. I es que la iniciativa va néixer fa 25 anys per vetllar per la salut bucodental de persones en risc d'exclusió social. En el darrer any més de 600 persones van visitar-se al consultori odontològic.

WhatsApp Image 2023-11-02 at 13.24.41

El servei, conegut com a SOPS, va obrir les seves portes l'abril de 1998. Aleshores atenien exclusivament residents de Can Banús i pacients amb VIH d'arreu de Catalunya que es trobaven en una situació d'exclusió severa, la majoria d'ells politoxicòmans. En aquella època, fruit de la por i el desconeixement que generava la sida, eren persones especialment vulnerables. En parla Josep Maria Lluch, Director General d'Acollida i Esperança.

En els seus orígens, la Fundació Acollida i Esperança col·laborava amb la Fundació Odontologia Solidària, una entitat sense ànim de lucre del sector bucodental. Tot i així, actualment el SOPS ja compta amb una odontòloga en plantilla, una auxiliar i una administrativa. A més, al llarg dels anys el servei també ha evolucionat i ha ampliat el ventall d'atenció.

El consultori odontològic permet l'accés a tractaments bucodentals bàsics. Els més comuns són la supervisió de càries, les neteges i les pròtesis. Ho fan a preus simbòlics; el pacients paguen 15 euros per visita i les pròtesis tenen un cost de 200. Des de 2018 el SOPS ha atès més de 6.000 pacients. De fet, només el 2022, s'han beneficiat d'aquest servei unes 630 persones. Després de 25 anys en funcionament, la Fundació Acollida i Esperança es mostra satisfeta amb la seva trajectòria. Tot i així, des de l'entitat esperen que tard o d'hora la seva tasca deixi de ser necessària. Mentrestant, asseguren, seguiran atenent a tothom qui ho necessiti.

WhatsApp Image 2023-11-02 at 13.24.41 (2)

Precisament els usuaris del servei en fan una valoració molt positiva. En general, destaquen els preus assequibles aptes per a qualsevol butxaca. I es que consideren que el dret universal d'una atenció bucodental digne moltes vegades es converteix en un privilegi. El Juan Manuel Salort acudeix a les visites odontològiques en aquest espai des de fa dos anys, juntament amb la seva dona. Al principi assistien a una consulta privada, però amb el temps aquesta opció els va resultar impossible. En aquell moment l'assistenta social els va derivar al SOPS, i assegura que està encantat amb el servei i el tracte rebut.

La Lourdes Fusté és de Montgat i tenia molts problemes relacionats amb les càries. Després de consultar-ho amb l'ambulatori, va començar a visitar-se a la Fundació. Des d'aleshores, la odontòloga li ha fet els empastaments pertinents, una neteja i diverses pròtesis dentals ja que li falten peces. La Lourdes creu que l'experiència és molt positiva i que s'hauria de tenir més en compte la tasca que realitzen des de l'entitat.

Accedir a aquest servei és bàsic per a persones amb poc poder adquisitiu. I és que, més enllà d'una qüestió de salut, l'estat de les dents influeix en d'altres aspectes com l'alimentació o l'autoestima.

WhatsApp Image 2023-11-02 at 13.24.41 (5)