Som Mobilitat: 'Cal impulsar el transport públic o l'ús del vehicle compartit'

Som Mobilitat: 'Cal impulsar el transport públic o l'ús del vehicle compartit'
Laia Martínez / Paula Russiñol / ÀLEX LÓPEZ
25/01/2024 - 21:30

Badalona - La cooperativa badalonina Som Mobilitat critica la manca d'interès de les institucions per impulsar més el transport públic o l'ús del vehicle compartit amb l'objectiu de posar fre al canvi climàtic. Tot i això, cada cop creix més la possibilitat d'optar al cotxe elèctric. Una alternativa que també ofereixen des de l'entitat, per a desplaçaments curts. Reclamen, però, que s'ampliïn els punts de càrrega i lamenten que un dels principals problemes actuals d'aquest sistema és el temps d'espera que suposa omplir les bateries.

SOM MOBILITAT VEHICLES ELECTRICS 5

Segons SOM Mobilitat, el millor escenari seria que els conductors amb vehicles elèctrics disposessin de punt de càrrega propi als seus domicilis. Però és complex i són molts els que no es poden permetre aquesta opció. Cada vehicle i cada càrrega pot allargar el temps d'espera necessari per omplir la bateria i això és un altre inconvenient a tenir en compte. Amb tot, des de Som Mobilitat recomanen que cada ciutadà es plantegi si realment necessita un vehicle per desplaçar-se.

Si ens hem de comprar un cotxe, el primer que hem de pensar és si el necessitem. Tenim alternatives

Carlos Casado és soci de la cooperativa de Som Mobilitat.

L'únic punt de recàrrega públic que hi ha, de moment, a Badalona és al barri de Montigalà, just al costat del Centre Comercial. Entre els conductors que carreguen els seus cotxes habitualment es troba l'Oscar Saquete, qui és taxista. Fa 3 anys que condueix el seu taxi elèctric. Els quilòmetres que fa diàriament li compensen aquest canvi per un transport més sostenible.

Primer, l'estalvi en combustible és elevat i també per deixar de contaminar

Oscar Saquete és taxista

En el seu cas, el seu vehicle es carrega en 30 minuts. Però no totes les càrregues són les mateixes i tampoc les bateries. Una de les opcions per comprovar on hi ha punts de recàrrega és a través del web electromaps, on també consten aquelles que no funcionen i les opinions d'usuaris.

SOM MOBILITAT VEHICLES ELECTRICS 22

PUNTS DE RECÀRREGA DE LA XARXA METROPOLITANA

Ara mateix, la xarxa metropolitana de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics de l'AMB compta amb 15 electrolineres en funcionament. A finals del 2024, però, s'ampliarien a 102 per a donar servei simultani a 367 vehicles. Aquesta xarxa crearà punts nous i n'afegirà alguns de municipals que s'hi integraran.

Pel que fa al Barcelonès Nord, actualment només hi ha en funcionament un punt de recàrrega, operatiu des del juny de 2017 i ubicat a Badalona, al carrer d'Anna Tugas, 26, a Montigalà.

No obstant això, estan en marxa les obres per afegir diverses electrolineres a la flota del Barcelonès Nord: dues a Sant Adrià, dues a Santa Coloma, una a Tiana i una última a Montgat. Aquestes electrolineres són estacions de càrrega per a vehicles elèctrics i híbrids endollables, amb capacitat per a donar servei a dos o més vehicles, de forma simultània.

SOM MOBILITAT VEHICLES ELECTRICS 11
Montigalà, Badalona

Recordem que aquest 2024 ha acabat el període de promoció gratuït, actiu des del 2016. Des del 15 de gener, el servei és de pagament. Les tarifes són de 24 cèntims per kWh en els punts de càrrega normal, 28 en els de semiràpida, 30 en els de recàrrega ràpida i 36 als de superràpida. Tots tenen un temps màxim d'ús, a partir del qual es carrega un plus: dues hores als punts estàndards, una en els de semiràpida i 30 minuts als de ràpida i superràpida.